Wat is suiker?
suiker Iedereen kent suiker. Voor de meeste mensen is suiker een genotsmiddel met een zoete smaak die als aangenaam ervaren wordt. Weinigen beseffen echter dat suiker een erg negatieve impact heeft op ons lichaam. Duidelijkheidshalve moet er gezegd worden dat er voor het lichaam een gigantisch verschil is tussen suiker en suikers. Suiker is (geraffineerde) riet- of bietsuiker die gebruikt wordt om de voeding te zoeten of als puur genotsmiddel. Suikers echter zijn koolhydraten die we in hun natuurlijke vorm vinden in fruit, groenten, granen en rijst.




Energierover en oorzaak van overgewicht
ijsje Het grote verschil tussen suiker en suikers zit in de snelheid waarmee het lichaam deze stoffen opneemt. Suiker is een snel koolhydraat. Het wordt door het lichaam onmiddellijk opgenomen in het bloed, waardoor de bloedsuikerspiegel zeer snel stijgt. Het lichaam krijgt een hoge piek van energie, maar wanneer deze energie niet dadelijk verbruikt wordt, gaat het lichaam onder impuls van het groeihormoon de suiker omzetten in vet en dit opslaan. Na deze hoge piek is er een snelle terugval van de bloedsuikerspiegel, wat door velen ervaren wordt als een gevoel van leegte, honger, loomheid of vermoeidheid.

Natuurlijke suikers
fruit hersenen De meeste natuurlijke suikers daarentegen zijn trage koolhydraten. Zij worden minder snel opgenomen in het bloed. De bloedsuikerspiegel stijgt minder hoog en houdt langer een verhoogd niveau aan. De trage koolhydraten geven dus een tragere, maar een constantere energietoevoer die door het lichaam verbruikt kan worden. Deze trage koolhydraten worden ook suikers met een lage glycemische index genoemd. Zij worden door het lichaam gebruikt als brandstof voor onze cellen. Deze suikers voeden de cellen en door verbranding komt de nodige energie vrij, waardoor de cellen kunnen functioneren.
De cellen die het meest afhankelijk zijn van deze suikers zijn de hersencellen. Zij benutten 30% van de glucosetoevoer in het lichaam. Het is wetenschappelijk bewezen dat de hersencellen zeer gevoelig zijn voor de schommelingen in de bloedsuikerspiegel, teweeggebracht door de snelle koolhydraten. Zowel een te hoog als een te laag bloedsuikerniveau heeft een negatieve invloed op het optimale functioneren van de hersenen.


Geschiedenis
suikerriet suikerbiet In tegenstelling tot geraffineerde suiker zijn natuurlijke suikers altijd al in de menselijke voeding aanwezig geweest. De eerste Europeanen die suiker consumeerden, waren de legers van Alexander de Grote. Vanuit Oost-India brachten zij suiker mee als delicatesse voor de adel en de rijken. Pas in de loop van de 18de eeuw werd suiker uit suikerriet prijselijk, zodat de gemiddelde burger zich er tegoed kon aan doen. In het begin van de 19de eeuw, tijdens het bewind van Napoleon, ontdekte een Fransman een manier om ook suikerbieten te raffineren. Hierdoor werd suiker goedkoop en voor iedereen betaalbaar. Sindsdien is de suikerconsumptie in Europa jaarlijks toegenomen.






Suiker en gezondheid
taart Hoewel de meeste westerlingen in mindere of meerdere mate suiker consumeren, blijken er maar weinigen stil te staan bij de impact die suiker op ons lichaam heeft. Suiker is een geconcentreerd en gekristalliseerd zuur dat verantwoordelijk is voor tal van ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, Alzheimer, ADHD, osteoporose, gewrichtsontstekingen, verzwakt immuunsysteem, spastisch colon, tandcariës, overgewicht e.d. Het is oorzaak van vele beschavingsziekten die in onze moderne maatschappij met chemische medicatie bestreden worden in plaats van met gezonde, aangepaste voeding! Voor de verbranding van suiker zijn verschillende vitaminen en mineralen (waaronder vitamine B, calcium, magnesium, zink en chroom) nodig. Aangezien deze nutriënten door de raffinage uit de suiker gehaald zijn, worden deze aan het lichaam onttrokken. Zo is suiker uiteindelijk een rover van belangrijke en noodzakelijke voedingsstoffen voor het lichaam!


Suiker… een legale drug!
ijsthee Aangezien suiker verslavend is, is het aanbevolen de suikerinname te beperken. In zijn boek “Suiker” stelt William Dufty zelfs dat suiker verslavender is dan drugs! Suiker is in onze moderne westerse maatschappij alom aanwezig. Niet alleen in snoep vinden we suiker, maar ook in frisdrank, brood, charcuterie, bereide maaltijden, mayonaise, zelfs in vele light-producten! Wanneer men bewust kiest voor een gezonde voeding is het dan ook noodzakelijk steeds de ingrediëntenlijst op het etiket te lezen voor men een product aankoopt!




Gezonde alternatieven
Mensen die echt begaan zijn met hun gezondheid en die beseffen dat suiker geen goede optie is om voeding te zoeten, vinden in synthetische zoetstoffen zoals aspartaam, acesulfaam-K, tagatose, maltitol, sorbitol e.d. geen degelijk en gezond alternatief. Een betere optie is het gebruik van stevia of donkere agavesiroop. Dadels, vijgen en gedroogde abrikozen kunnen gebruikt worden om yoghurt, pudding, zoete gerechten of desserten te zoeten.

abrikoos  vijgen  dadels

Meer weten?
Onderstaande boeken bieden uitmuntende lectuur over suiker:

“Suiker” William Dufty
“Suiker en zoetstoffen” Dr. Geert Verhelst
“Stevia en steviolglycosiden” Jan M. C. Geuns